Jak być silnym i pełnym energii jesienią

Dysponujemy ogromem wiedzy o tym jak zwiększać poziom energii organizmu i moc odporności. Dziś o czterech sposobach na to jak być silnym, w dobrym nastroju i odpornym jesienią.

Sposób pierwszy – Obniżaj poziom stresu 

Wybieraj wzmacniające reakcje

To w jakim nastroju jesteśmy w ciągu dnia w bardzo dużym stopniu zależy od tego, jak reagujemy na sytuacje, które nas spotykają. Wiedza z obszaru pozytywnej neuroplastyczności, czyli o tym jak nasze doświadczenia kształtują nasz mózg, pozwala zrozumieć mechanizm „przyklejania” się do naszej psychiki przykrych doświadczeń jak konflikty w relacjach, niepokój o własne zdrowie lub zdrowie bliskich czy też spięcia w pracy. Możemy trenować nasz mózg w tym jak postrzegamy wyzwania.

Głęboko oddychaj i obserwuj swoje emocje

W pierwszym kroku zauważ moment, kiedy dana sytuacje wyzwala w tobie lęk, niepokój lub martwienie się. Najszybciej możemy to zrobić poprzez obserwację oddechu – czy jest równy, czy skaczący jak żaba? Czy wdech i wydech są tej samej długości? Poprzez głębokie, powolne oddychanie przestawiasz mózg i układ nerwowy na tryb regeneracji. Dzięki temu łatwiej ci będzie obserwować własne emocje i zdołasz uchwycić moment „przyklejania” się przykrych uczuć. Po chwili zauważysz, że niepokój czy frustracja zmniejszają się lub zupełnie znikają.

Zaspokajaj swoje emocjonalne potrzeby

Jeśli martwisz się o relację w pracy, która cię stresuje odczuj jaka potrzeba jest niezaspokojona – bezpieczeństwa, satysfakcji czy więzi i bliskości? Kiedy już to odkryjesz przywołaj odwrotność niezaspokojonej potrzeby: np. odwrotnością braku więzi będzie poczucie bycia docenianym, lubianym i akceptowanym. Zaś odwrotnością poczucia braku satysfakcji, gdy nie możemy ruszyć z ważnym projektem lub regularnym ćwiczeniem jest wdzięczność. Pozwól, jak to mówi neuropsycholog Rick Hanson, aby pozytywne uczucia wsiąkały w ciebie przez kilka minut. Odczuwaj je całym ciałem, w pełni. W ten sposób uruchamiamy mechanizm zwiększania różnorodnych zasobów wewnętrznych takich jak spokój, poczucie wartości i zadowolenie.

Sposób drugi – Kieruj uwagę na pozytywne doświadczenia

„Neurony, które odpalają razem, przewodzą razem.” brzmi zasada neuroplastyczności. Oznacza to, że za każdym razem, kiedy przywołujesz pozytywny materiał emocjonalny w opisany powyżej sposób wzmacniasz swój mózg i układ nerwowy poprzez osłabianie wyzwalacza wzbudzającego przykre doznania. Świadomie kierując swoją uwagą wzmacniasz pozytywny materiał emocjonalny jak poczucie bycia docenionym, wartościowym i skoncentrowanym na celu. Praktyka czyni mistrza, więc ćwicz, ćwicz i ćwicz. Wkrótce przekonasz się, że sytuacje, które cię wyprowadzały z równowagi już cię nie destabilizują. W ten sposób obniżasz poziom hormonów stresu, ponieważ neutralizujesz automatyczną, błyskawiczną reakcję mózgu „walcz i uciekaj. Kiedy świadomie zaczynasz wolno i głęboko oddychać i kierujesz uwagę na pozytywne emocje zasilasz włączanie trybu „rest & digest” czyli odpoczywaj i regeneruj się. Im częściej funkcjonujesz w trybie „rest & digest” tym większa jest twoja odporność i siły witalne.

Sposób trzeci – zaopiekuj się swoim brzuchem

Wszystko jest ze sobą połączone. Nauka coraz częściej odkrywa, że nie jesteśmy sumą mechanicznych części, ale złożonym, współzależnym i doskonale zharmonizowanym systemem. Dzięki odkryciom neurogastroenterologii wiemy np. że serotonina, neuroprzekaźnik szczęścia i dobrego nastroju, wcale nie jest wytwarzana w mózgu jak jeszcze niedawno utrzymywano. 90 % serotoniny jest produkowana w jelitach. Co więcej, im więcej mieszka w nich pożytecznych bakterii probiotycznych jak Lactobacillus i Bifidobacterium tym więcej serotoniny. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ bakterie te i wiele innych biorą udział w wytwarzaniu neuroprzekaźników.

Badania przeprowadzone przez dr Michela Gershona pokazały, że w jelitach znajduje się 1000 milionów komórek nerwowych. Poprzez nerw błędny, układ odpornościowy i nerwowy układ jelitowy nasz brzuch komunikuje się z naszym mózgiem. Jeśli czujemy się sfrustrowani, niezadowoleni z siebie, mamy kiepski nastrój to znak, że na pewno nasza flora bakteryjna w jelitach jest zaburzona. W konsekwencji mamy za mało neuroprzekaźników jak dopamina, GABA czy acetylocholina, które odpowiadają za pozytywną motywację, koncentrację i napęd do działania.

Daj bakteriom w jelitach żyć a odwdzięczą ci się dobrym nastrojem i wysoką odpornością

Aby mikrobiota w jelitach była zdrowa i pracowała dla naszego dobrego samopoczucia i efektywnego działania stosuj przeciwzapalne jedzenie jak zielone warzywa, kiełki i kasze. Wszystkie warzywa z zawartością błonnika są pożywieniem dla bakterii np. cykoria, roszponka i młode liście buraka.

Poza tym regularnie stosuj prebiotyki, aby bakterie miały co jeść. Nie głodź swoich bakterii w jelitach! Bakterie uwielbiają chlorellę i spirulinę ponieważ obie wymiatają fermentujące resztki pokarmu w jelitach, uszczelniają śluzówkę jelit i powodują szybkie namnażanie się pożytecznej flory bakteryjnej. Stosując regularnie obie algi lub jedną w naturalny sposób wspierasz produkcję neuroprzekaźników w jelitach i wpływasz na świetną kondycję swojego mózgu.

W sytuacji, gdy często pobolewa cię brzuch, burczy w nich, przelewa się i czujesz dyskomfort warto zastosować adaptogeny jak Ashvaganda. Uspokoi się układ nerwowy a pośrednio praca jelit. Stosuj preparaty z kurkumą, która w połączeniu z piperyną działa przeciwzapalnie w jelitach i zmniejsza ilość prozapalnych cytokin. Na wiosnę oraz dla tych, którym ciepło w zimie będzie wskazany młody jęczmień. Dzięki bogactwie aktywnych enzymów rozpuszcza on zalegające resztki w jelitach i jest posiłkiem dla mikrobioty.

Sposób czwarty – dbaj o pozytywne relacje

Jeśli zastanawiasz się kiedykolwiek co możesz zrobić, aby być szczęśliwym to znamy już odpowiedź na to pytanie.

W najdłuższym, bo ponad 75 letnim badaniu w historii poprowadzonym przez harwardzkiego badacza Waldinger’a naukowcy odkryli czynniki, które decydują o szczęśliwym i spełnionym życiu. Cieszmy się, bo nie są to wcale geny ale między innymi radość! Nasze związki, relacje rodzinne, z przyjaciółmi i kolegami w pracy oraz to jak szczęśliwi w nich się czujemy decydują o zdrowiu mentalnym, emocjonalnym i kondycji naszego ciała.

Badanie pokazało, że bliskość emocjonalna, wsparcie w relacjach, poczucie szczęścia i  wzajemna przynależność  stanowią większą ochronę przed chorobami oraz psychicznym i fizycznym starzeniem się niż geny, status społeczny i IQ. Dlatego inwestujmy w trwałe, pełne wzajemnej troski, życzliwości i empatii relacje. Zaplanujmy codziennie jeden miły gest w relacjach w pracy, w domu i w przyjaźni. Sprawmy komuś małą niespodziankę, jak ciepły sms z podziękowaniami, za to że ktoś jest z nami. Podziękujmy koledze czy koleżance w pracy za jego wsparcie i współpracę. Wyraźmy znaczenie ich pracy dla nas i nazwijmy je. W ten sposób, chociaż nie jest to naszą pierwotną intencją, nasz mózg i układ nerwowy zostaną zasilone neuroprzekaźnikami nagrody a my poczujemy się szczęśliwsi i spokojniejsi.

Nauka pozytywnej neuroplastyczności kładzie nacisk na powtarzalność. Małe, codzienne kroki uważności, spokojny oddech, drobne akty dobrej woli wobec innych, odżywczy posiłek, który zjesz w miłej atmosferze codziennie wspierają siłę naszego mózgu, odporność ciała i zasoby witalności. Jaki krok zrobisz dzisiaj, aby poczuć się świetnie jutro?

 

       

About The Author

Ostatnie wpisy

 
Jak być silnym i pełnym energii jesienią
Dysponujemy ogromem wiedzy o tym jak zwiększać poziom energii organizmu i moc odporności. Dziś o czterech sposobach na to jak być silnym, w dobrym nastroju i odpornym jesienią. Sposób pierwszy – Obniżaj poziom stresu  Wybieraj wzmacniające reakcje To w jakim nastroju jesteśmy w ciągu dnia w bardzo dużym stopniu zależy od tego, jak reagujemy na
Pasta z tofu i z awokado
Wspaniała, odżywcza pasta z tofu zawiera bogactwo enzymów, wszystkie rodzaje aminokwasów, egzogennych i endogennych, vitaminy A, E i C. Tofu świetnie wpływa na pracę wątroby, jest więc dobrym pokarmem na wiosnę, kiedy wątroba potrzebuje odpoczynku i regeneracji. Tofu ma naturę neutralną, nie wychładza organizmu, usuwa gorąco oraz nawilża tkanki. Awokado wg Tradycyjnej Medycyny Chińskiej jest
Inspirująca lista – komedie
Siła spokoju (na faktach) Ocean’s Eleven: Ryzykowna gra Ocean’s Twelve: Dogrywka Ocean’s 13 Tajne przez poufne Witamy na Hawajach Magiczne lato Last Vegas Moja staruszka Afera Thomasa Crowna Gambit Raj dla par Larry Crown uśmiech losu Nietykalni – prawdziwa historia Red 1 Red 2 The dressmaker Po zachodzie słońca Ugotowany Plan doskonały Lepiej późno niż
Odżywczy shake wiosenny z mango
Poniższy shake jest zrównoważoną kombinacją smaków słodkich, ostrych i gorzkich oraz cierpkich. Odtruwa wątrobę oraz nerki. Shake robimy jest na bazie świeżego wyciskanego soku jabłkowego. Sok jabłkowy rozmiękcza i rozpuszcza kamienie żółciowe i wspaniale oczyszcza jelita oraz kwas moczowy, który może odkładać się w ciele w stawach i nerkach. Sok z  cytryny odkwasza układ trawienny.
Krem z mango  z różaną nutą (bez cukru)
Ubita śmietana jest lekka i nie obciąża organizmu. Połączona z imbirem nie zaśluzia i nie wychładza organizmu. Ekologiczna zawiera żywe kultury bakterii. Odżywia tkanki jin czyli wątrobę, pęcherzyk żółciowy, nerki, pęcherz moczowy oraz serce i jelito cienkie. Mango jest świetne na wiosnę, ponieważ należy do elementu drewna, czyli obiegu wątroby i pęcherzyka żółciowego. Jest bardzo
Pieczone jabłka z migdałową posypką bez cukru
Składniki 4 duże  półsłodkie jabłka po 4 figi do każdego jabłka 6 daktyli 30 g pokrojonych migdałów lub orzechów laskowych jeśli masz nietolerancję migdałów, łyżka stołowa płatków migdałowych do przybrania lub wiórków kokosowych 0,5 łyżeczki chleba świętojańskiego 1,3 łyżeczki cynamonu 1,3 łyżeczki imbiru (jeśli nie masz już stanów zapalnych w jelitach) szczypta chili (jeśli nie

Najnowsze komentarze