Dieta bezglutenowa dla sportowców – mit czy droga do sukcesu?

Dieta bezglutenowa dla sportowców – mit czy droga do sukcesu?

Ostatnio coraz częściej słyszymy o sportowcach, którzy w trosce o swoje wyniki i zdrowie wykluczyli z diety produkty zawierające gluten. Jednym z najbardziej znanych przykładów jest serbski tenisista Novak Djoković.

W 2010 roku sportowiec podjął decyzję o rezygnacji z glutenu. Dlaczego? W swojej książce „ Serve to Win” pisze, że czuł ogólne osłabienie, miał nie najlepsze samopoczucie i problemy ze strony układu oddechowego. Testy alergiczne potwierdziły nadwrażliwość na gluten. Po wyeliminowaniu glutenu z diety Djoković stwierdził, że uczucie słabości minęło, że ma więcej energii i motywacji do treningów. Odzwierciedlają to również jego zwycięstwa na korcie.

Triatlonistka, Barbara Davis w trakcie półmaratonu w 2011 roku zaczęła odczuwać uporczywy ból nogi. Mimo wielu konsultacji ze specjalistami ból nie ustępował. Dopiero rezygnacja z glutenu spowodowała, że ból nogi minął. Co spowodowało że Novak Djoković i Barbara Davis i wielu innych sportowców wyczynowych mogło odczuć różnicę w swoim stanie zdrowia, wytrzymałości, wydolności oddechowej i kondycji psychicznej po odstawieniu produktów spożywczych zawierających gluten?

Chociaż nie ma jeszcze badań sportowców, które potwierdzają negatywny wpływ glutenu na siłę i wydolność w sporcie to jest już wiele innych badań które niezbicie pokazują niszczące działanie glutenu na cały organizm człowieka.

Po nitce do kłębka czyli jak gluten wpływa na nasze zdrowie

Gluten to białko roślinne – glutenina i gliadyna obecne w pszenicy oraz inne białka , które znajdują się w owsie, jęczmieniu, życie i orkiszu. W samym glutenie w pszenicy jest 6 polipeptydów na które możemy być nadwrażliwi i z tego powodu nie tolerować glutenu. Są to: glidin, aglutymin, glteomorphin, gltueinin, prodynorfin i omega glidin. Badania przeprowadzane w Polsce wykazujące nadwrażliwość i nietolerancję glutenu stwierdzają obecność jedynie dwóch z sześciu powyższych polipeptydów. Dlatego, mimo że mamy nadwrażliwość na gluten lub go nie tolerujemy badanie może tego nie wykazać. Poza tym możemy cierpieć na alergię typu III tzw opóźnioną reakcję na pokarmy. Wobec tego możemy nie być świadomi wpływu pokarmu, który wywołał nieprzyjemne objawy parę dni po zjedzeniu ciastka, chleba lub innego produktu zawierającego gluten. Wzdęcia, nudności, bóle brzucha i inne dolegliwości układu trawiennego to min objawy nadwrażliwości i uczulenia na jeden lub więcej polipeptydów uwalnianych z glutenu. Nadwrażliwość na gluten oznacza powstawanie stanów zapalnych w określonych miejscach lub w całym organizmie. Są to różnego rodzaju autoagresje pod postacią różnych objawów chorobowych. Te zaś wymagają mobilizacji układu odpornościowego i dużych pokładów energii potrzebnej do usuwania skutków spożywania glutenu, którą sportowcy mogliby wykorzystać na treningach.

William Davis, kardiolog i autor książki „ Kuchnia bez pszenicy” pisze, iż gliandyna, białko roślinne obecne w pszenicy sprzyja stanom zapalnym w obrębie stawów oraz stanom rozkojarzenia. Aglotynina z kolei powoduje stany zapalne w całym organizmie i jest przyczyną problemów z żołądkiem. Oczywistością jest, że każdy kto uprawia sport chce osiągać założone wyniki, czy to sportowiec wyczynowy czy amator. Biegacze, kolarze, triatloniści, ci którzy pływają i ćwiczą w siłowni chcą widzieć rezultaty swoich treningów, wysiłku i zaangażowania. Tymczasem stany zapalne w całym organizmie zużywają energię sportowca potrzebną np.: do dostarczania tlenu do mięśni i serca. Problemy trawienne i stany zapalne w śluzówce jelit sąs przyczyną problemów z wchłanialnością ważnych składników odżywczych, których brak obniża wydolność i utrudnia koordynację ruchów. Organizm musi zużywać mikro i makroelementy niezbędne do produkcji enzymów potrzebnych do wszystkich reakcji chemicznych w organizmie w procesie usuwania stanów zapalnych spowodowanych polipeptydami zawartymi w glutenie. Witaminy C, A i E zużywane są na walkę z wolnymi rodnikami powstającymi przy stanach zapalnych nie zaś do walki o medal czy satysfakcję z osiągniętych celów sportowca. Z czasem rezerwy składników odżywczych wyczerpują się, a te których organizm nie syntetyzuje i musi mieć dostarczane z zewnątrz nie wystarczają już na utrzymanie homeostazy w organizmie. Pojawia się zmęczenie oraz zwiększa ryzyko kontuzji, wolniej się regenerujemy po treningach.

Jak gluten sabotuje samopoczucie, sen i motywację sportowca

Djoković i inni sportowcy zaobserwowali znaczną poprawę samopoczucia i wzrost motywacji po przejściu na dietę bezglutenową. Czy to możliwe, że gluten wpływa też na naszą psychikę i emocje? Okazuje się, że tak. „ The New England Journal of Medicine” wymienia 55 chorób do których przyczynia się gluten, w tym stany lękowe, depresję oraz epilepsję. Dzieje się to za sprawą polipeptydów uwalnianych z glutenu, które przenikają barierę krwioobieg/ mózg. W mózgu łączą się z receptorami morfiny i wywołują działanie zbliżone do narkotyków. Polipeptydy te nazywane są egzorfinami. Dlatego można spotkać się w literaturze fachowej ze stwierdzeniem, że gluten jest neurotoksyną.

Wyniki w sporcie zależą w ogromnym stopniu od koncentracji na celu i na wynikach. Trenerzy i sportowcy korzystają z treningu mentalnego, dzięki któremu uczą swój układ nerwowy i psychikę 100% skupienia na celu, na wizualizacji sukcesu i na pokonywaniu trudności. Gluten może zaburzać efektywność tego procesu właśnie poprzez działanie egzorfin.

Wobec tego co zrobić aby uchronić się przed niepożądanymi skutkami wpływu glutenu na możliwości sportowca?

Nowa dieta sportowca – co zamiast glutenu?

Przede wszystkim właściwa diagnostyka nadwrażliwości na gluten lub jego nietolerancję. Mark Hyman, doktor medycyny, praktykujący lekarz i pionier medycyny funkcjonalnej w swoim artykule o wpływie glutenu na zdrowie w „The Huffington Post” tłumaczy jak ogromne znaczenie ma właściwa diagnostyka w wykluczeniu nadwrażliwości na gluten. Wskazuje on na fak, iż podwyższony poziom przeciwciał przeciwgliadynowych przy braku pozytywnej biopsji jelit uznawany jest za „ fałszywie pozytywny” i niemiarodajny. Jednak wiele badań, które Hyman cytuje pokazuje, że pozytywny wynik oznacza dokładnie to, że jest on pozytywny. Dlatego warto by każdy kto zajmuje się sportem poddał się badaniom i tym samym zmniejszyć ryzyko kontuzji i problemów zdrowotnych.

Drugą sprawą jest oczywiście odpowiednia dieta. Sportowcy są bardzo przywiązani do” węgli” – uznają bowiem, że spora porcja makaronu czy płatków musli wzmacnia, dodaje energii i zapobiega spadkom cukru we krwi. Jednak równocześnie sprzyja wielu rodzajom autoagresji i stanom zapalnym rozsianym w całym organizmie. Dobry dietetyk sportowy z łatwością może skomponować dietę bezglutenową o odpowiednim indeksie glikemicznym, która będzie wspierała sportowca, jego wytrzymałość i wszystkie układy organizmu.

Kasza gryczana, sorgo czyli proso afrykańskie, proso czyli kasza jaglana, komosa ryżowa, kukurydza, tapioka i amarantus są wspaniałymi źródłami nie tylko węglowodanów ale również innych, cennych składników odżywczych. Sportowcy nie muszą się obawiać, jak to się powszechnie uważa, braków witamin z grupy B po wykluczeniu razowego chleba, płatków owsianych czy kaszy jęczmiennej.

Komosa ryżowa czyli Quinoa wg Zakładu Bromatologii Collegium Medicum UJ zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne czyli takie, których nasz organizm sam nie wytwarza i musimy je dostarczać w pożywieniu. Poza tym komosa posiada duże właściwości antyoksydacyjne dzięki flawonoidom: kwertycynie i kampferolu. To bardzo ważne w sporcie, gdyż antyoksydanty wzmacniają odporność i zwiększają wytrzymałość dzięki redukcji ilości wolnych rodników. Quinoa zawiera także tłuszcze nienasycone, które obniżają poziom złego cholesterolu LDL i dzięki temu wspierają wydolność układu krążenia i wątrobę. Zaś saponiny mają działanie przeciwalergiczne, przeciwzapalne i immunostymulujące.

Amarantus jest bogaty w białko, żelazo, magnez, wapń fosfor i potas. Te cztery ostanie pierwiastki alkalizują krew przez co przyczyniają się do szybszego powrotu do formy po intensywnych treningach i przeciwdziałają zakwasom w mięśniach. Gryka zawiera od 10 do 18 % białka, cynk, miedź i również potas i fosfor oraz dużo błonnika. Proso wzmacnia odporność i ma działanie alkalizujące. Zawiera witaminy z grupy B, żelazo i miedź. Jak widać aktywnie uprawiając sport i rezygnując z glutenu wcale nie rezygnujemy z wysokiej jakości odżywczej jaką oferują inne produkty, o których może nie wiedzieliśmy.

Sport jest źródłem wielkiej satysfakcji, radości z pokonywania swoich ograniczeń i osiągania kolejnych celów. Zmiana w sposobie odżywiania się sportowca z wykluczeniem produktów zawierających gluten może mieć kluczowe znaczenie dla polepszenia jego wyników, zwiększenia wydolności i wytrzymałości, elastyczności stawów i mięśni oraz ogólnej silnej kondycji. Chodzi tutaj głównie o gotowość na zmianę i otwartość na nowe koncepcje wpływu pokarmu na nasze zdrowie i kondycję. Może się bowiem okazać, że to czego sportowiec szukał by osiągać lepsze wyniki było tak proste jak zmiana tego co leży przed nim na talerzu i trafia do żołądka.

 

 

       

About The Author

Leave A Comment

Ostatnie wpisy

 
Pasta z tofu i z awokado
Wspaniała, odżywcza pasta z tofu zawiera bogactwo enzymów, wszystkie rodzaje aminokwasów, egzogennych i endogennych, vitaminy A, E i C. Tofu świetnie wpływa na pracę wątroby, jest więc dobrym pokarmem na wiosnę, kiedy wątroba potrzebuje odpoczynku i regeneracji. Tofu ma naturę neutralną, nie wychładza organizmu, usuwa gorąco oraz nawilża tkanki. Awokado wg Tradycyjnej Medycyny Chińskiej jest
Inspirująca lista – komedie
Siła spokoju (na faktach) Ocean’s Eleven: Ryzykowna gra Ocean’s Twelve: Dogrywka Ocean’s 13 Tajne przez poufne Witamy na Hawajach Magiczne lato Last Vegas Moja staruszka Afera Thomasa Crowna Gambit Raj dla par Larry Crown uśmiech losu Nietykalni – prawdziwa historia Red 1 Red 2 The dressmaker Po zachodzie słońca Ugotowany Plan doskonały Lepiej późno niż
Odżywczy shake wiosenny z mango
Poniższy shake jest zrównoważoną kombinacją smaków słodkich, ostrych i gorzkich oraz cierpkich. Odtruwa wątrobę oraz nerki. Shake robimy jest na bazie świeżego wyciskanego soku jabłkowego. Sok jabłkowy rozmiękcza i rozpuszcza kamienie żółciowe i wspaniale oczyszcza jelita oraz kwas moczowy, który może odkładać się w ciele w stawach i nerkach. Sok z  cytryny odkwasza układ trawienny.
Krem z mango  z różaną nutą (bez cukru)
Ubita śmietana jest lekka i nie obciąża organizmu. Połączona z imbirem nie zaśluzia i nie wychładza organizmu. Ekologiczna zawiera żywe kultury bakterii. Odżywia tkanki jin czyli wątrobę, pęcherzyk żółciowy, nerki, pęcherz moczowy oraz serce i jelito cienkie. Mango jest świetne na wiosnę, ponieważ należy do elementu drewna, czyli obiegu wątroby i pęcherzyka żółciowego. Jest bardzo
Pieczone jabłka z migdałową posypką bez cukru
Składniki 4 duże  półsłodkie jabłka po 4 figi do każdego jabłka 6 daktyli 30 g pokrojonych migdałów lub orzechów laskowych jeśli masz nietolerancję migdałów, łyżka stołowa płatków migdałowych do przybrania lub wiórków kokosowych 0,5 łyżeczki chleba świętojańskiego 1,3 łyżeczki cynamonu 1,3 łyżeczki imbiru (jeśli nie masz już stanów zapalnych w jelitach) szczypta chili (jeśli nie
Ciasto bananowe bez cukru, bezglutenowe lub o obniżonej zawartości glutenu
Większość moich Klientów potrzebuje odkwaszenia organizmu. Oznacza to wykluczenie cukru i innych produktów z  listy pokarmów jakie służą w czasie rewitalizacji organizmu. Nie lubię słowa „dieta”, ponieważ kojarzy się z katorgą, ograniczeniem, odmawianiem sobie słodkiego smaku. W czasie rewitalizacji potrzebne są wszystkie smaki, aby ciało było szczęśliwe! Wobec tego możemy tak planować komponowanie słodkich pyszności

Najnowsze komentarze